Het was een boeltje, beste NMBS.

Er was gisteravond complete onduidelijkheid over mijn trein, de P8009, de spitsuurtrein die van Brussel naar Poperinge rijdt. Niemand wist waar hij was. Of eigenlijk: iedereen had zijn eigen idee waar hij was.

Vertrek te bevestigen, gokken dus

Mijn trein staat op de schermen in Brussel Centraal aangeduid als ‘vertrek te bevestigen’. Op de app lees ik dat er een storing is, en dat die voor ‘mogelijke vertragingen’ kan zorgen. Maar hoeveel vertraging, geen idee.

Screenshot_20180910-170101_National

Bovendien: alle volgende treinen naar Kortrijk hebben diezelfde melding. Dus ik ben niet zeker wanneer ze rijden, en of ze wel rijden. Wat moet ik nu doen? Het is gokken, want nergens vind ik duidelijkheid.

Complete chaos

Ik beslis om de eerstvolgende trein naar Gent te nemen, dan ben ik daar al. Op de app zie ik de hele tijd dezelfde infoberichten bij alle treinen die richting Kortrijk en Wervik gaan: ‘vertragingen zijn mogelijk’.

Mijn P8009-trein passeert normaalgezien ook in Gent. Als hij vertrokken is in Brussel, kan ik die nog nemen in Gent. Maar is hij ook vertrokken? Op de app staat dat ik hem in Gent kan nemen. Maar nog altijd met ‘mogelijke vertragingen’.

Ik vraag aan de treinbegeleider welke trein ik in Gent kan nemen naar Wervik. Ze zegt heel duidelijk dat ik die P8009 kan nemen. Waarop ik zeg ‘maar volgens de app heeft hij mogelijk vertraging’. Een man naast me zegt ‘in Brussel Centraal moest het vertrek van de P8009 nog bevestigd worden’. De treinbegeleider valt uit de lucht. Want op haar tablet staat duidelijk dat de P8009 zo meteen in Gent zal zijn en naar Wervik rijdt.

Zucht. Gelukkig is ze heel behulpzaam. Ze belt naar de dispachting. Daar krijgt ze te horen dat de P8009 afgeschaft is. Ze vraagt meer uitleg, maar de telefoon valt uit. Zucht. Haar collega belt opnieuw. Ja, de P8009 is afgeschaft. Ik moet een uur in Gent wachten op een trein naar Wervik.

Denken ze, want op de tablet rijdt de P8009 wel. En op de app met ‘mogelijke vertraging’. Maar hij is dus afgeschaft. Alstublieft, zeg.

Afgeschaft

Op de schermen in Gent Sint Pieters staat dat de P8009 afgeschaft is. Op de app rijdt hij. Wat een gedoe. Wat doe ik nu? Een uur wachten? Maar op mijn app staat dat ook die trein ‘mogelijke vertraging’ heeft. Wat is ‘mogelijke vertraging’ eigenlijk? Ik vraag het op Twitter aan de NMBS.

Screenshot_20180910-172147_Twitter

Ja, zeer duidelijk, niet? Ik begin een beetje kwaad te worden. Welke trein moet ik nu nemen om zo snel – en met enige zekerheid- thuis te geraken?

Ik zie dat er een trein naar Kortrijk rijdt. Ik moet me haasten om die te halen. Het lukt me net. Ik bel mijn man. ‘Wil je me alstublieft komen halen in Kortrijk?’. Want ik weet het niet meer.  Welke treinen rijden naar Wervik, welke niet? En vooral: wanneer rijden ze? Ik geef het op. Ik ben hopeloos. Kwaad en triest.

Foute boel

Dit is een hele foute boel, NMBS. Hoe kan je dit nu verantwoorden? Dit kan je je reizigers toch niet aandoen? En je treinbegeleiders ook niet. Als zij al niet de juiste info krijgen, wie dan wel? Daar staan ze dan voor schut. Vol goede wil.

Excuses zijn altijd welkom. Correcte info over mijn volgende treinen ook. Alvast bedankt.

4 gedachten over “Het was een boeltje, beste NMBS.”

  1. Pfff… Wat een wereld ! En dat in 2018 !
    @Ben geneigd om ‘ons’ voorvalletje van gisterenavond te vertellen. 2016 brandde mijn huis af (samen met 9 andere). Weer opgebouwd en intussen een jaartje bewoond (we wachten nog op een bewonersattest wegens brandonveilig!). Intussen werden we verplicht (de laatste weken) een branddetectiesysteem te installeren (ook in de nog niet verkochte huizen), en gisteren was ’t hier reeds prijs. De meldkamer meldde ‘brand’ (boven ’t mijne {niet-verkochte} nog wel). Sirenes, zwaailichten, brandweermannen, politie… -> foutje in ’t systeem…
    Goeie moed !
    Lie(f)s.

    Like

  2. Het was gisteren inderdaad een boeltje, ook op andere lijnen. Gisteren ook contact opgenomen met Phil omdat ze in Mechelen de deuren al sloten terwijl er nog volop volk aan het opstappen was, levensgevaarlijk. Ik zat net niet tussen de deuren. Degene achter mij hadden pech, die bleven achter op het perron. Ook helemaal geen fluitsignaal gehoord. Ik snap niet dat de treinbegeleider niet zag dat er nog volk stond aan te schuiven om op te stappen.

    Like

Plaats een reactie